Zon, zee en strand in zonnig Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Brigitte en Kristen - WaarBenJij.nu Zon, zee en strand in zonnig Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Brigitte en Kristen - WaarBenJij.nu

Zon, zee en strand in zonnig Fiji

Door: Kristen & Bridget

Blijf op de hoogte en volg Brigitte en Kristen

27 Maart 2009 | Fiji, Nadi

Bula iedereen,

Welkom op een zonnig Fiji. Tegen alle verwachtingen in hebben we tot nu toe vrij weinig regen gezien. We kunnen jullie wel vertellen dat het hier ontzettend HOT is. Ongeveer 31 graden. Mja op de vraag wat hebben we gedaan deze week kunnen we heel kort zijn: Helemaal niks...

Op de dag van aankomst werden we op het vliegveld verwelkomd door een klein groepje zangers met hun gitaar. Na de zoektocht van de beveiliging in onze tassen merkten we gelijk hoe chaotisch het is hier. Een zooitje ongeregeld kan je wel zeggen. We werden opgehaald en onderweg stopte onze chauffeur even om zijn eigen boodschappen te doen. Bij het wegrijden reed ie de nodige dingen omver en werd dus ook flink nageroepen. Er zijn volgens ons ook geen verkeersregels. Iedereen doet maar wat.

Onze kamer viel een beetje tegen maar we zijn erg blij met de airco! Omdat dit een hostel/hotel is bleek dus dat we niet onze eigen spullen konden koken. We bestellen dus iedere dag vanaf het menu. Het Nadi strand is niet zoals je ziet in films en boeken. Dus geen helder blauwe zee en puur witte stranden. Het leek op het eerste gezicht een beetje op een vuilnisveld. Maar het eten die avond was heerlijk.

Waka, onze ober kan ons altijd aan het lachen maken. En we zaten bijna op het strand van de zonsondergang te genieten terwijl we dineerden. na afloop begon het entertainment van die avond: hula dansers, vuurdansers en messen dansers. Het was een gezellige boel. Bij de laatste dans werden wij samen met anderen erbij gehaald om mee te dansen. We hebben dubbel gelegen.

De volgende dag stapten we in de taxi. Tenminste dat dachten we. Geen taxibordje, geen geldmeter, geen dingen om je gordel in te klikken. De deuren vielen bijna uit elkaar samen met de bekleding en de snelheidsmeters deden niets. Om maar te zwijgen over het geluid dat dat ding maakte. David onze chauffeur, kletse erop los en probeerde deals te maken. Nadat we in Nadi town de tempel hadden gezien besloten we om naar Natadola beach te gaan. Onderweg zag je pas hoeveel gaten er in de grond zaten en dan geen zielig gatje, maar kuilen van een meter breed. Langs de weg stonden overal mensen dingen te verkopen, en je moet opletten dat je geen koeien of geiten aanrijd. Op Natadola Beach was het rustig. Het strand was witter en de zee blauwer en lekker warm. We hebben wat rond gelopen en gezwommen. Toen we terug liepen naar de "taxi" stond David nog netjes te wachten. We hadden hem ook nog niks betaald. Onderweg liep hij nog een veld met suikerriet in en sloopte er een voor ons. Wij proefden het en kregen de stronk mee terug.
Hij bracht ons naar de MacDonalds, die hier in de rimboe ineens opduikt en daarna terug naar het hotel. We hadden een leuke dag gehad. Maar het koste ons wel $100... Auch..

De andere dagen hebben we het vooral rustig aangedaan. Lekker liggen zonnen en in de avonden aan de cocktails. We hebben nog een vissersman ontmoet die zelf cocosnoten uit de bomen haalde en wij dronken het sap uit de cocosnoot. Een hele ervaring. Ook deden we mee aan een Kava ceremonie. Kava is een wortel van een peperplant. Tenminste de poeder die overblijft. Dat wordt gemengd met water en dat drinken we. De eerste Ceremonie was Kris de Chief. Hij zei dan Taki en iedereen moest drinken. Nadat er gedronken was ging iedereen verder met muziek maken. En dat duurde zo een paar uur. Het was gezellig.

Vandaag zijn we even Nadi Town ingegaan om de laatste dingetjes te halen. Wat irritant is aan Fiji is dat je je nergens veilig voelt. Ze weten dat je toerist ben want het valt nogal op en taxichauffeurs en winkeliers maken daar misbruik van. We worden regelmatig gewaarschuwd door mensen. In de winkels wordt je behaldeld als een koning. De taxi brengt je letterlijk tot aan de winkel en het personeel daar doet de taxideur voor je open en zo wordt je naar binnen gebracht. In de winkel krijg je gelijk 5-6 mensen op je dak met hun Bula en vriendelijke lach. Als je eenmaal besloten hebt iets in je mandje te doen (wat in je handen wordt geduwd) wordt je de rest van je winkeltijd achtervolgt door personeel. Maar ze zijn heel aardig en geven veel suggesties. Ze bellen zelfs de taxi voor je. En de rij voor de pinautomaat is echt belachelijk.

Wij gaan nog even genieten van Fiji en dan gaan we zondag weer terug naar Nieuw Zeeland om vervolgens naar Ozzie te gaan.

Vinanka,

Brigitte en kris

P.s. Bekijk ook onze video van de Kava Ceremonie bij de video`s op de website. Het beeld is een beetje donker maar je krijgt een beetje een idee van de sfeer.

• 27 Maart 2009 - 09:52

Rach:

Haha ook echt'n Bob Marley liedje XD ziet er gezellig uit :)

Liefs!

• 28 Maart 2009 - 21:54

28-3 22..41 Mama:

lieve Brigitte en kristen, Ik heb jullie bericht ontvangen, bedankt.Jullie hebben een leuke week gehad en de foto;s en de video was heel leuk.Jouw foto Brigitte heb ik als achtergrond op mijn gsm mooi is die.Als je dit leest zal je wel al in Australie zijn.Ik hoop dat jullie daar nog een hele fijne tijd zullen hebben, heel veel liefs en tot gauw.mama xxxxxxxxxx

• 30 Maart 2009 - 09:48

Charlie:

hey Brie en Kris,

Jammer dat Fiji toch anders is als verwacht. maar toch maken jullie er iets gezelligs van. Ook zijn er leuke foto´s gemaakt!

groetjes Charlie

• 31 Maart 2009 - 05:14

Helen:

Looks good and Fiji does not appear to have changed too much except for a few things. Have a great flight home and we will be there. Love M